onsdag 14. april 2010

En ekspedisjon til hovedstaden


Ahhh, endelig OSLO!!! Kjære gode gamle Oslo! Farvel snø og kulde! La streberne streve seg på ski oppetter fjellsidene og la scooterfolket steke flesk utfor lavvoen – det finnes ikke bedre påskeferie enn å synke ned på en utekafé på Olaf Ryes Plass etter en slitsom dag på H&M. Hvitvin i solen! Tapas på Mogador! Vise fram innholdet i handleposene til en venninne :-) Kino hver kveld:-) ”Crazy Heart” og ”En ganske snill mann” – to gode filmer får man vel si, selv om det aldri slutter å forundre meg hvordan halvgamle, småfeite forfylla fengselsfugler drar damer i bøtter og spann – 25 år yngre damer til og med – og gamle damer - og de midt imellom. Langt hår og gitar – det skal ikke mer til…og når jeg tenker meg om kunne Stellan Skargård mer enn gjerne ha fått flytta inn i kjelleren hos meg (og jeg ligner egentlig ganske mye på Jorunn Kjellsby) - morder eller ikke - jeg skulle vel ha kokt gourmetmat til sussebassen - no problem!

Lørdag kveld – påskeaften – har min venninne andre forpliktelser, men jeg er jo en tøff og frigjort voksen kvinne, så jeg går på byen alene – no problem! Men hvor skal man gå? Aker Brygge? Er det ikke litt snobbete der liksom? Dyrt? Pappagutter fra Bærum Blærum, solariumbrune med rosa skjorter? Jeg tar en første stopp etter kinoen på SteAmen og drikker to glass vin med nesa i Dagbladet. Leser avisa og Magasinet fra perm til perm – hmmm, så interessant altså med de nye trendene innen interiør og hjerneforskning. ”Das lokalen” er fortsatt temmelig tomt kl. 23.59 så da er det vel på tide å gå? Jeg vandrer trøstefullt oppover Karl Johan og tenker at kvelden ennå er ung, og det er jo mildt ute og jeg slipper da i alle fall å være med på isfiske..…og akkurat da, plutselig kommer jeg på det helt geniale - det ultimate stedet å gå, stedet hvor jeg garantert kommer til å treffe kjentfolk: SCOTSMAN!!!

Følg med folkens, følg med...

1 kommentar:

  1. Elsker bloggen din, og gleder meg villt og hemningsløst til å lese hva du opplevde og observerte på Scotsman..

    SvarSlett